Menyusun Bajet Disember 2019

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua Buat bajet memang merupakan antara perkara yang malas nak dibuat. Bila ada kerajinan pula ianya tidak mampu konsisten untuk bulan yang berikutnya. Dan bila tak buat bajet, selalunya kita akan sentiasa ‘burst’ . Saya sendiri secara jujurnya agak terlondeh pada bulan lepas. Entah mana silapnya, perbelanjaan telah jadi -RM200. Jadi […]

Mengecat Luar Rumah

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.. Kalau korang follow aku, mungkin tahu pasal Homestay di Taman Maju, Jasin. Bila perhatikan, agak kureng pengunjung meskipun dah 2 bulan aku daftarkan di Booking.com dan bulan lepas dalam AirBnb. Masih belum mencapai tahap impian 10 hari tempahan setiap bulan namun aku tak berputus asa. Aku tetap juga cuba mencari […]

Binatang tumpang tidur

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.. Biasa tak kenderaan korang ditumpangi oleh binatang yang rare? Biasa kalau dalam kereta mungkin ada lipas, nyamuk , semut dan serangga kecilkan? Kalau yang ganas sikit tu, ada ular tumpang berehat dekat dashboard atau di kawasan enjin kan? Tapi hari ni , motosikal aku pula menjadi tumpangan seekor binatang. Nampak […]

Perarakan Maulidur Rasul 1441H

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.. Semalam seperti tahun-tahun yang sebelumnya aku menyertai perarakan Maulidur Rasul peringkat negeri Melaka. Tema Sambutan Maulidur Rasul pada tahun ini adalah ‘ Negara Rahmah, Ummah Sejahtera ‘. Satu tema yang membawa makna kejayaan ummah melalui negara. Macam biasa, perarakan bermula dari Stadium Hang Tuah ke Masjid Al Azim. Tahun ini […]

Cuci Mesin Basuh Toshiba

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.. Bersambung lagi mengenai Mesin Basuh berusia 5 tahun yang mengalami kerosakan. Sekali lagi isunya ialah air keluar tak kumpul-kumpul. Aku tengok kat youtube supaya menggantikan drain motor tetapi sebelum tu aku nak buka dalam. Nak tengok betapa kotornya di dalam mesin basuh Toshiba ni. Bukan mudah nak buka mesin basuh […]