Selesai Masalah Salur Tersumbat

Sebelum ini aku pernah menulis tentang cara membaiki saluran paip tersumbat tapi rupa-rupanya masih belum selesai. Beberapa hari selepas melakukan percubaan isu sama berulang kembali. Saluran masih lagi tersumbat dan akhirnya terpaksa akur menggunakan ‘plumber’ juga akhirnya. Ye, nampaknya menggunakan trik di Youtube tak cukup lagi. Kena juga gunakan orang yang lebih berpengalaman dan kena […]

Kereta Waja Tukar Minyak Hitam

Korang biasa tukar minyak hitam kereta? Biasa kalau orang kampung, kita akan pergi ke bengkel pomen akan syorkan beberapa jarak perjalanan ataupun tempoh masa untuk menukar minyak hitam. Oo lupa, kalau ikut bahasa mekanik, minyak hitam ni adalah minyak pelincir. Tapi memandangkan aku ni orang kampung dan biasa kalau pergi mana-mana bengkel pun biasa orang […]

Berjaya Menukar Tombol Pintu

Menukar tombol pintu mungkin merupakan perkara yang senang bagi sesetengah orang tapi bukan bagi diriku yang agak lemah dalam bidang pertukangan ni. Teringat dulu masa kelas Kemahiran Hidup aku sering ketinggalan tatkala orang lain cukup cekap melakukan kerja-kerja kemahiran. Dalam usia menjangkau 40 tahun ini aku baru nak mencuba dengan sedikit kemahiran dalam memperbaiki peralatan […]

Seronoknya ada kemahiran tertentu

Hari ni artikel aku mungkin mengomel sikit. Almaklumlah minggu ini banyak pula duit kena keluar. Macam tau-tau je ada dapat dui tambahan sikit. Kereta isteriku buat hal pula.. Isunya sama seperti yang hampir kulalui 2 bulan yang lalu. Almaklumlah.. kereta dah lepas usia 5 tahun memang macam-macam mulai menyerang. Tengah jalan ke Malim, tiba-tiba signal […]

Membaiki Paip Rumah dan Menukar Langsir

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua Semenjak dua menjak ni aku mula rajin nak membaiki barang-barang di rumah. Kalau dulu rasa macam tangan tak berbedung je tapi sejak diberitakan sakit ni makin rajin pulak. Apatah lagi dijangka akan berpindah ke rumah baharu maka rumah lama ni bolehlah dijadikan eksperimen. Lagipun sekarang ni bukan murah nak panggil […]